Den här veckan har det varit upp och ner med illamåendet. I början på veckan mådde jag fruktansvärt under en dag men mådde fint dagen efter och då var F drabbad av illamående så jag gissar på att det var någonting annat än graviditetsillamående.
Däremot har jag ingen matlust alls. Är inte sugen på någonting. Vill mest bara dricka, tex juice, te och äta frukt.
Luktsinnet är inte som det brukar vara vilket ställer till det lite på jobbet där det kan finnas ganska fräna dofter. Men på det stora hela kan jag inte klaga. Jag mår mycket bättre än med både Elias och Moa och det är jag tacksam för.
Nästa vecka är det dags för inskrivning hos barnmorskan, det blir spännande!
Snart är 1/4 av graviditeten avklarad. Tänk vad fort tiden går ändå.
Julen passerade med mycket julklappar och mat som sig bör. Barnen var nöjda med sina julklappar och vi också.
Vecka 9
Embryot är mellan 2 och 3 centimeter långt och är stor som en jordgubbe. Fram till den här veckan har din bebis fått sin näring från gulsäcken och den framväxande moderkakan. Moderkakan tar nu över mer och gulsäcken börjar försvinna.
Ända tills nu har ditt embryo haft en liten svans, men försvinner nu och blir en svanskota. Embryot kan öppna och stänga munnen, rör sig hela tiden och ser nu ut som en liten människa.
Fosterhjärtat utvecklas färdigt under denna och nästa vecka. Det är även nu som fostrets könsorgan bestäms. Det som avgör är om din bebis har en Y-kromosom, i sådant fall ska kommer penis och pung så småningomväxa fram efter att testiklar har bildats som producerar det manliga hormonet testosteron. Om bebisen inte har en Y-kromosom följer utvecklingen den vanliga mallen där äggstockar och slida bildas.
Gott Nytt År!
fredag 31 december 2010
tisdag 21 december 2010
229 dagar kvar
Jag mår fortfarande bara bra. Inget illamående som innebär problem eller stör det vardagliga. Det enda är ju den tröttheten som är överväldigande. Förra veckan somnade jag innan bollibompa börjat varje kväll.
Men det är ju så.
Magen är i olag. Precis som med Moa. Jag vet inte om det är för att min livmoder lutar bakåt och kanske stör tarmarna tidigare i graviditeten? Men tarmarna jobbar för fort och precis som år 2004 när Moa fanns i magen så går jag ner i vikt istället för upp.
Vilket jag i och för sig inte klagar över. Bara det var ju värt ett besök på pizzerian idag.
Nu är det 1 pass kvar på jobbet innan lite långledigt, en vecka för att vara exakt.
Sen lite mellandagsjobb innan semesterveckan vecka 1. Ska bli underbart skönt att få vara ledig.
Min chef påminde mig idag om att jag inte ska jobba i sommar. Nej, det räknar jag inte med, sa hon. Du jobbar maj ut och sen ska du ha semester och havandeskapspenning.
Man tackar för det.
Jag hade glömt bort fördelen med vårdyrket - havandeskapspenning. Samma som föräldrapenning men h-penningen får man om han har tunga fysiskt påfrestande jobb.
Plötsligt har jag en hel sommar hemma att se fram emot (om hp'n går igenom då förstås) och behöver inte oroa mig över att orka med att jobba som höggravid sköterska under sommarvärmen.
Vecka 8
Nu är ditt embryo mellan 14 och 20 millimeter långt, det är ungefär lika stort som ett hallon. Embryot är i röresle hela tiden, hjärtat slår och blod pumpas genom navelsträngen. Embryot har börjat få männskliga drag som ögonlock och spetsen av en liten näsa börjar synas. Munnen och örat börjar växa fram. Embryots bröstkorg börjar ta plats. Även fingrar och tår börjar utvecklas som i slutet av veckan syns. Man kan redan nu mäta hjärnaktiviteten hos fostret.
Men det är ju så.
Magen är i olag. Precis som med Moa. Jag vet inte om det är för att min livmoder lutar bakåt och kanske stör tarmarna tidigare i graviditeten? Men tarmarna jobbar för fort och precis som år 2004 när Moa fanns i magen så går jag ner i vikt istället för upp.
Vilket jag i och för sig inte klagar över. Bara det var ju värt ett besök på pizzerian idag.
Nu är det 1 pass kvar på jobbet innan lite långledigt, en vecka för att vara exakt.
Sen lite mellandagsjobb innan semesterveckan vecka 1. Ska bli underbart skönt att få vara ledig.
Min chef påminde mig idag om att jag inte ska jobba i sommar. Nej, det räknar jag inte med, sa hon. Du jobbar maj ut och sen ska du ha semester och havandeskapspenning.
Man tackar för det.
Jag hade glömt bort fördelen med vårdyrket - havandeskapspenning. Samma som föräldrapenning men h-penningen får man om han har tunga fysiskt påfrestande jobb.
Plötsligt har jag en hel sommar hemma att se fram emot (om hp'n går igenom då förstås) och behöver inte oroa mig över att orka med att jobba som höggravid sköterska under sommarvärmen.
Vecka 8
Nu är ditt embryo mellan 14 och 20 millimeter långt, det är ungefär lika stort som ett hallon. Embryot är i röresle hela tiden, hjärtat slår och blod pumpas genom navelsträngen. Embryot har börjat få männskliga drag som ögonlock och spetsen av en liten näsa börjar synas. Munnen och örat börjar växa fram. Embryots bröstkorg börjar ta plats. Även fingrar och tår börjar utvecklas som i slutet av veckan syns. Man kan redan nu mäta hjärnaktiviteten hos fostret.
onsdag 15 december 2010
Vecka 7
Den tröttheten!
Jag hade glömt bort lite hur den känns, den där stora graviditetströttheten som slår till nu.
Igår somnade jag 17.15. En bra tid att gå och lägga sig på för kvällen. Men jag var så slut att det inte gick att vara vaken längre än så.
Långa dagar på jobbet ökar också på tröttheten rejält.
Med illamåendet är det helt ok. Känner av lite på morgnarna ibland men det är inte alls farligt (än så länge, peppar peppar ta i trä...).
Men annars mår jag finfint! Vi tror båda två att det är en pojke.
Moa längtar väldigt mycket. Men det är ju en lång tid kvar av väntan. Och då hoppas vi ju givetvis på att allting ska gå bra också. Det är ju tidigt ännu.
Vecka 7
Nu går det undan. I den här veckan växer embryot ungefär en millimeter om dagen från att vara 4 till 5 millimeter långt, i slutet av sjunde graviditetsveckan har din bebis blivit ca 11-13 mm. Hela 100 000 nya nervceller bildas varje minut!
Armarna sticker redan fram, man kan se benens utveckling, hjärtat slår, hjärnan börjar dela sig i två hjärnhalvor och ögon och näsa håller på att bildas nu. Embryot kan nu börja utföra flera reflex rörelser såsom att vrida sig och höja samt sänka armen.
Jag hade glömt bort lite hur den känns, den där stora graviditetströttheten som slår till nu.
Igår somnade jag 17.15. En bra tid att gå och lägga sig på för kvällen. Men jag var så slut att det inte gick att vara vaken längre än så.
Långa dagar på jobbet ökar också på tröttheten rejält.
Med illamåendet är det helt ok. Känner av lite på morgnarna ibland men det är inte alls farligt (än så länge, peppar peppar ta i trä...).
Men annars mår jag finfint! Vi tror båda två att det är en pojke.
Moa längtar väldigt mycket. Men det är ju en lång tid kvar av väntan. Och då hoppas vi ju givetvis på att allting ska gå bra också. Det är ju tidigt ännu.
Vecka 7
Nu går det undan. I den här veckan växer embryot ungefär en millimeter om dagen från att vara 4 till 5 millimeter långt, i slutet av sjunde graviditetsveckan har din bebis blivit ca 11-13 mm. Hela 100 000 nya nervceller bildas varje minut!
Armarna sticker redan fram, man kan se benens utveckling, hjärtat slår, hjärnan börjar dela sig i två hjärnhalvor och ögon och näsa håller på att bildas nu. Embryot kan nu börja utföra flera reflex rörelser såsom att vrida sig och höja samt sänka armen.
onsdag 8 december 2010
Vecka 6
Hittills har jag mått som en prinsessa. Tills idag. Då kände jag mig allt annat än prinsesslik. Illamående och trött som aldrig förr.
Jag hoppas på att det bara var en tillfällighet. Vi får se hur det känns i morgon. Men precis som förra graviditeten så avleds illamåendet enkelt med att alltid ha någonting att äta till hands när jag känner att det sköljer över mig. Precis tvärtemot vad man vill göra när man mår illa men det fungerar.
Brösten spänner och gör ont. Jag känner mig frusen hela tiden. Det märks att det händer saker inuti kroppen nu.
Barnen är glada över att få en lillebror/lillasyster. Elias önskar sig en lillebror, annars blir det, som han uttrycker sig "fett jobbigt med 3 syrror".
Ditt embryo är mellan 2 och 4 millimeter långt. Man mäter embryot från rumpa till huvud. Den har huvud, bål och ett anlag till hjärta. En del hals och bröstsegment har utvecklats till armar som sticker ut som små knoppar. Snart kommer armarnas skelett att växa fram och nästa vecka börjar benen utvecklas. Denna vecka är både öron- och ögonanlag synliga. Med ultraljud kan man redan nu se hjärtats tickande.
Jag hoppas på att det bara var en tillfällighet. Vi får se hur det känns i morgon. Men precis som förra graviditeten så avleds illamåendet enkelt med att alltid ha någonting att äta till hands när jag känner att det sköljer över mig. Precis tvärtemot vad man vill göra när man mår illa men det fungerar.
Brösten spänner och gör ont. Jag känner mig frusen hela tiden. Det märks att det händer saker inuti kroppen nu.
Barnen är glada över att få en lillebror/lillasyster. Elias önskar sig en lillebror, annars blir det, som han uttrycker sig "fett jobbigt med 3 syrror".
Ditt embryo är mellan 2 och 4 millimeter långt. Man mäter embryot från rumpa till huvud. Den har huvud, bål och ett anlag till hjärta. En del hals och bröstsegment har utvecklats till armar som sticker ut som små knoppar. Snart kommer armarnas skelett att växa fram och nästa vecka börjar benen utvecklas. Denna vecka är både öron- och ögonanlag synliga. Med ultraljud kan man redan nu se hjärtats tickande.
torsdag 2 december 2010
Vecka 5
Snart har 5 veckor gått.
Jag mår som vanligt. Lite illamående som kommer och går men inget att klaga på.
Nu vet jobbet, ett måste eftersom jag jobbar med patienter som får invasiv cellgiftsbehandling - cytostatika, vilket är farligt för gravida kvinnor.
Tyvärr får jag nu avstå att jobba på hematologsidan men det är det värt så klart!!
Familjen vet också. Först tänkte vi (eller jag) att vi skulle vänta tills ultraljudet i v. 17. Om utifall att, och så vidare.
Sen kändes det konstigt att alla på jobbet vet, men inte familjen. Så då bestämde vi oss för att berätta så klart.
Jag har ju nyligen blivit faster till världens goaste lilla Alvar, dessutom har jag fått äran av att bli Alvars gudmor i februari. Fantastiskt!
Jättekul att Alvar och bebis hamnar så nära varandra i ålder också!
Vecka 5
Kärlsystemet håller på att utvecklas. Hjärtat, som ännu är rörformigt med två kamrar, börjar slå. Fostret har tydligt huvud och bål och armar och ben börjar skönjas som små knoppar. Käken utvecklas och redan finns anlag för tio små tänder.
Jag mår som vanligt. Lite illamående som kommer och går men inget att klaga på.
Nu vet jobbet, ett måste eftersom jag jobbar med patienter som får invasiv cellgiftsbehandling - cytostatika, vilket är farligt för gravida kvinnor.
Tyvärr får jag nu avstå att jobba på hematologsidan men det är det värt så klart!!
Familjen vet också. Först tänkte vi (eller jag) att vi skulle vänta tills ultraljudet i v. 17. Om utifall att, och så vidare.
Sen kändes det konstigt att alla på jobbet vet, men inte familjen. Så då bestämde vi oss för att berätta så klart.
Jag har ju nyligen blivit faster till världens goaste lilla Alvar, dessutom har jag fått äran av att bli Alvars gudmor i februari. Fantastiskt!
Jättekul att Alvar och bebis hamnar så nära varandra i ålder också!
Vecka 5
Kärlsystemet håller på att utvecklas. Hjärtat, som ännu är rörformigt med två kamrar, börjar slå. Fostret har tydligt huvud och bål och armar och ben börjar skönjas som små knoppar. Käken utvecklas och redan finns anlag för tio små tänder.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)