torsdag 30 juni 2011

V.35 - 36 dagar kvar

Vecka 35 börjar gå mot sitt slut. Vi flyttar och står i som värst nu.
Magen växer. Hur den ser ut kan man se här.

Besök hos barnmorskan igår visade efter mycket klämmandes på magen att bebis ligger med huvudet neråt. Skönt!! Då behöver vi inte gå igenom spec.mvc och ev. vändningsförsök och planerade snitt.
Proverna som togs igår var helt u.a (som vi skriver på sjukhusvis, dvs utan anmärkning) vilket innebär noll havandeskapsförgiftning.
Jag fick ett rejält blodtrycksfall när barnmorskan klämde på magen medan jag låg på rygg och försvann en liten stund. Men kvicknade till när jag blev vänd på vänster sida.
Hjärtfrekvens på grodan = 138.

Vågen visar 12kg plus och jag hoppas det stannar där. Vissa dagar -2kg så mellan 10 och 12 kg beroende på hur mycket vätska jag har i kroppen alltså.

Nu har grodan namn också. Vi har förstahandsalternativ till både flick- och pojknamn och ett alternativ till varje också.
Så nu återstår det att se om grodan är en "N" eller en "L". Vilken det blir visar sig så fort grodan är född!

onsdag 22 juni 2011

V.34 Extrakontroll på mvc och uppochner bebis

Idag har jag varit på extrakontroll på mvc pga av högt blodtryck förra besöket. Det har jag haft med både Elias och Moa och det man kontrollerar är att jag inte får havandeskapsförgiftning.
Blodtrycket var bättre idag och urinprovet var ok. Ny kontroll nästa vecka igen. Min barnmorska vill vara noggrann och det är det bara att vara tacksam över. Det kan gå fort med havandeskapsförgiftningar och risken finns att utveckla sk hellp-syndrom  så nu blir det besök 1 gång i veckan istället för varannan.

Bebis ligger inte riktigt som h*n ska i magen. Det är svårt att känna riktigt. Både min mvc barnmorska och en väninna som är barnmorska har känt på bebisen och kan inte med säkerhet säga att bebisen ligger med huvudet nedåt. Det verkar som om rumpan ligger neråt just nu.
Eftersom jag är gravid i v. 34 nu så får bebisen ligga så ett litet tag till, nästa vecka ska min mvc barnmorska känna igen och om bebisen fortfarande ligger med rumpan neråt eller om det inte går att avgöra säkert hur positionen är så blir det besök hos specialistmödravården och ultraljud.

Om bebisen ligger i säte erbjuds vändningsförsök, vilket jag redan sagt ifrån. Rutinen här är att man snittar sätesbebisar eftersom vändningsförsöken ofta är förenat med viss risk samt att sannolikheten är mycket stor att bebisen ändå vänder tillbaka efteråt.
Så vi får väl se vad som händer. Bebis kan ju mycket väl ligga med huvudet ner också. H*n är inte stor, ca dryga 2kg uppskattade min barnmorska vikten till idag.
Och med tanke på att bebisen ökar med 100g i veckan från och med nu så behöver h*n all den tid i magen som den kan få.

Men vi mår bra allihopa. Det börjar närma sig nu. Om en vecka flyttar vi. Jag har varit hemma i snart en månad och förstår inte var tiden tar vägen.

onsdag 15 juni 2011

V. 33

Besök på mvc idag. Jag klarar inte av att ligga långa stunder på rygg längre pga av att livmodern trycker på det venösa återflödet till hjärtat. Det märktes tydligt idag då jag var nära att tuppa av. Det har jag gjort förut. Ryggläge i kombination med att barnmorskan klämmer på livmodern och känner på bebisen är inte en höjdare. Livmodern växer som den ska efter sin egen kurva.
Blodtrycket var högre idag så jag ska mäta en extra gång nästa vecka och lämna urinprov, detta gör man för att hålla koll på ev. proteinläckage vilket kan tyda på havandeskapsförgiftning. Precis lika dant har det varit med både Elias och Moa. Extrakoll på blodtrycket och urinprovsinlämning en gång i veckan. Men man ska vara noggrann givetvis.
Hjärtfrekvens ca 130. Bebis sov som vanligt idag vid besöket.

Moa och magen v. 33.
Det växer och frodas där inne. Bebis har
intagit position med huvudet neråt och rumpan precis vid mitt högra
revben. Den lilla rumpan syns väldigt tydligt mellan varven då
bebis gymnastiserar i den trånga livmodern.
Jag gläds åt det svalare vädret som vi har just nu. Moa över på sin roll
som storasyster och pratar och sjunger för lillasyskon i magen.
Hon vill göra väldigt mycket nu för att hjälpa till, vi får väl
se hur roligt hon kommer tycka att det är sedan när bebis väl är född. 

onsdag 8 juni 2011

V.32

Vi har högsommarvärme nu!
Helgen har varit fantastisk och igår var det dryga 29 grader varmt när klockan var 20.00

Jag börjar bli svullen om fötter, anklar och ben nu. Hoppas bara att jag inte samlar på mig lika mycket vätska som med Moa med tanke på att det är två månader kvar tills beräknat datum.
+10kg visar vågen. Så långt är det lika som med Moa. Men med all vätska som jag drog på mig då ökade vikten på med +7kg alldeles på slutspurten och det har jag ingen lust med.
Stödstrumpor är för varmt när det är nära 30 grader ute men benen i högläge är det som gälle hemma.

Grodan i magen är livlig och bökar runt trots att det är trångt inne i livmodern nu. Sparkarna känns så starkt nu att jag hoppar till ibland.
Jag funderar på förlossningen och undrar hur den kommer bli. Med både Elias och Moa har förlossningen startat med vattenavgång. Kommer det bli lika dant nu?
Med Moa gick allt så fort. Förmodligen supereffektivt värkarbete eftersom hon är född på bara en timme. När vi kom in till förlossningen var jag öppen 7 cm och allting var ändå helt hanterbart. Visst gör det så in i h-vete ont att föda barn. Men det var ändå hanterbart. Undrar om det kommer vara det nu också. Man vet ju aldrig.
Nytt är ju även att man vill att alla kvinnor som har normalförlossningar ska åka hem redan efter 6 timmar. Jag är inte den som vill vara kvar på bb men jag vet ju hur in i norden trött kroppen är efteråt. Jag vet att jag kände mig hur pigg som helst direkt efter Moas förlossning. Fotografierna säger någonting annat.

Magen växer och blir större och större. Nu är det svårt att knyta skor vilket innebär att jag hasar runt i foppatofflor.
Det är svårt att hitta sköna kläder. H&M är i princip de enda som har mammakläder här i stan men just nu är utbudet lika med noll.
Vad är det med klädtillverkare som tror att höggravida kvinnor vill strutta runt i hotpants eller kjolar som slutar vid ljumskarna.
Jaja, värdsliga problem. Men ändå nog så stora i denna värme.

I övrigt är allt bara bra. Vi längtar allihopa efter lillasyster/lillebror och det känns otroligt att tiden gått så här fort.
Nu ska vi bara klara av flytten sen så kan vi börja handla lite mer åt lillasyskon!

onsdag 1 juni 2011

Vecka 31

Nu är det officiellt sommar!
I går gjorde jag sista arbetspasset för en lång, lång tid.
Det känns mycket skönt! Jag har mentalt lämnat mitt jobb under hela vintern/våren så den där ångesten jag trodde att jag skulle känna infann sig aldrig.

Nu är det 2 månader kvar tills grodan kommer. Kollegorna hade vadslagning på jobbet igår om grodan är en tjej eller kille. Endast en kollega tror som jag på en pojke övriga gissar på en tjej med vikt ifrån 3200g till 4500g.

I helgen övade barnen sin syskonroll när vi var barnvakt till kusin Alvar. Barnen var jätteduktiga!

Idag ska jag kolla om mitt bälte har kommit. Hoppas det för foglossningen blir värre och värre och vissa dagar gör det så ont att jag knappt kan gå. Andra dagar är dock jättebra så det varierar väldigt mycket.

Bebis är nu ca 40 cm lång från huvud till tår och väger runt 1.8 kg. Nu ska bebis växa på sig mer, hjärtat är inne i slutspurten på sin tillväxt och lungorna fortsätter att utvecklas.