måndag 25 april 2011

Vecka 26

Jag har varit ledig en hel vecka vilket har varit oerhört välbehövligt!
I morgon ska moa till gastromottagningen på barnkliniken och jag passade på att byta turen i morgon så jag jobbar inte förrän på fredag.
Väldigt skönt. Jag har inte insett hur mycket jag har behövt vara ledig förrän påsklovsveckan passerat.
Tid till att ladda batterierna och tanka energi och att inte göra någonting alls. Vare sig städa, tvätta eller hetsa på med hemarbete, vi har bara varit och det behövdes.

Nu är vi inne i vecka 26. Som vanligt går dagarna tokfort.
Grodan är uppe i en matchvikt på ca 900g och är runt 30 cm lång. Nu har h*n vänt på sin dygnsrytm och är vaken när jag ligger still och vill sova eller vila. Vilket betyder ett ändlöst stökeri om nätterna. I natt höll h*n mig vaken mellan 2-5. Inte så skojigt men mysigt ändå. Även om grodan är stark och sparkar hårt och mycket samt vänder sig fram och tillbaka som en liten virvelvind mest hela tiden.
Den gamla dygnsrytmen är som bortblåst. Men det är som det ska vara och den mest aktiva fasen i magen är ju nu när grodan fortfarande har gott om plats att röra sig på inne i livmodern.

Bara 14 veckor kvar nu. Helt otroligt hur fort det har gått. Det var inte länge sedan det var 23 november och vi fick ett plus på graviditetstestet. Då kändes som en hel evighet tills augusti. Nu har redan 5 månader passerat sedan dess.
Vi har fått erbjudanden från 2 av mina jobbarkompisar om att köpa barnvagn, en av dem är en emmaljunga vilket är vår absoluta favorit (vi har testat en del sorter med barnen) så jag ska kika på den i veckan men jag tror att vi slår till på den =)
Bilstol har vi funderat på att hyra från försäkringsbolaget IF. Då får man hyra olika stolar allt eftersom barnet växer och den sista stolen får man behålla.
Sen så håller IKEA oss med resten.
Nu är det snart skolavslutning och jag jobbar inte många pass till.
Härligt ska det bli!

måndag 18 april 2011

Vecka 25

Vecka 25.
Bara en tredjedel kvar nu. Magen blir större och trycker på åt alla håll och kanter nu.
Toalettbesöken blir mer frekventa. Precis som i början av graviditeten vaknar jag flera gånger per natt för att gå på toaletten. Bebis är livlig och snurrar och vänder på sig hela tiden. Grodan är än så länge inte lika
livlig som Moa var, hon härjade bokstavligt talat dygnet runt i magen, så till den milda grad att jag blev helt slut. Elias var lugnare och grodan är någonstnas mellan de två än så länge.
Jag tror fortfarande på en kille och F vidhåller att det är en tjej.
Namnfrågan är inte löst ännu. Men det känns helt ok ändå. Vi är inte stressade över det. Spjälsäng, vagn, bilstol och allt det där är kvar att ordna med. Men det hinner vi. Inte ett bebisplagg är köpt ännu och det väntar vi med in i det sista tror jag. Som barnmorskan sa så blir man mycket lugnare, lite coolare när det är nummer tre som är på väg. Vi kan ju det här nu. Inga funderingar, bara hopp om att bebis mår bra och får födas utan komplikationer.
Alla böcker som behöver läsas är lästa med grodans storasyskon. Kurserna har vi tidigare deltagit i, andningen kan jag och krämporna känns igen sedan tidigare.
Vi är väldigt avslappnade.
Vi vet var allt finns när vi behöver köpa det.

22 ordinarie pass kvar att jobba. Plus lite extraturer i maj (4 extraturer = 10 000:- efter skatt, vilket behövs i juni eftersom jag inte är säker på hur havandeskapspenningen betals ut då).
Men jobbet går bra. Riktiga sjukvårdskompressionsstrumpor är på varje dag och jag har bra gympaskor på fötterna. Kollegorna ser till att jag slipper lyfta tungt så det är inte så farligt.
31 maj gör jag mitt sista pass för en lång tid.

Hela sommaren ledig att se fram emot. Mys med barnen, en Foo Fighters konsert, en helg i Färna med maken och annat härligt väntar innan bebis kommer.

onsdag 13 april 2011

Vecka 24 och besök hos mvc

Har fått min havandeskapspenning godkänd!! HURRA! Från 7 juni har jag HP, har även anmält och begärt FP redan nu eftersom jag av erfarenhet vet att handläggningstiden kan dröja. Så nu är allt klart så långt med f-kassan. Mycket skönt! Sista maj går jag hem från jobbet och det är nära nu!

Besök hos barnmorskan idag. Förutom mitt Hb så var allt bra. Bebis rumlar runt i magen och låg i dag på tvären, vilket h*n får göra, det finns ju relativt gott om utrymme i livmodern ännu.
Hjärtfrekvensen 142 och måttet på livmodern prickade in precis på normalkurvan. P-glucos bra så inga tecken på grav.diabetes och blodtrycket bra om än något lägre än vad jag brukar ha.
Nytt besök om 3 veckor. Tills dess ska jag trycka i mig järntabletter och äta järnrik kost. Så broccoli och leverpastejs marathon tillsammans med massor av kött kan börja.
Lågt Hb är ingen fara för barnet, som tar det h*n behöver, det är mamman som blir trött och yr och svag.
Men man tolererar som sagt ett ganska stort tapp i blodvärde under graviditeten, ca 80 %.
Inget intraveönst alltså, vilket är toppen. Bara en annan starkare järntablett.

Bebis är aktiv och har en tydlig dygnsrytm nu. H*n blev lite förvirrad av mina nätter jag jobbade, inte van vid att mamma är uppe och stökar hela natten vilket även rubbade bebis rytm under några dagar. Men nu är vi tillbaka på den vanliga rytmen med aktiv förmiddag. Sova eftermiddag och aktiv kväll.
Jag känner hicka och vändningar tydligt men som med de andra två brukar grodan sluta stöka så fort F's händer eller någon av syskonens händer landar på magen.
Men det går att puffa lite lätt på grodan för att få lite gensvar i form av sparkar för den som vill känna. Nu puffas det absolut inte i onödan, bara när pappan tycker att han vill känna lite liv och rörelse i mellan varven.

Bebis väger i vecka 24 ca 700g och är runt 30 cm från huvud till tå. De vita blodkropparna bildas nu och lungorna fortsätter att utvecklas.
Om bebis skulle födas nu är det ca 20-25 % chans till överlevnad med intensiv neonatalvård (vilket vi absolut inte hoppas på, minst 13 veckor till vill vi ha grodan i magen).
Bebis kan nu suga på tummen, känna på sitt eget ansikte och ta tag i navelsträngen, huden börjar täckas med fosterfett och är inte lika genomskinlig längre. Bebis är känslig för beröring och känner när man stryker över magen eller puffar lätt på livmodern. Bebis kan också känna igen mammas röst i den här veckan.
Nästa vecka börjar sista trimestern i graviditeten.
Jösses vad tiden har bråttom.

torsdag 7 april 2011

Vecka 23

Magen växer och bebis också!
Allt är bra med mig och bebisen förutom anemi och foglossning som ställer till det för mig. Anemin i form av grav trötthet och foglossningen ger smärtor.
Bebis är vaken mycket nu. Jag känner tydligt när h*n hickar och h*n sparkar och boxas och stökar på regelbundna tider.
Ofta väljer att grodan att parkera sin lilla rumpa uppe till höger i livmodern och ligger nog väldigt på tvärsan för h*n boxas och stretchar ut långt till vänster i magen.
Buffar jag lite lätt på rumpan snurrar grodan runt eller vänder på sig. H*n är väldigt känslig för beröring.
Jag väntar på besked från fk och ser fram emot att bara jobba i knappt två månader till.
Bebis väger ca 500g nu och mamman har gått upp 5kg.