Har fått min havandeskapspenning godkänd!! HURRA! Från 7 juni har jag HP, har även anmält och begärt FP redan nu eftersom jag av erfarenhet vet att handläggningstiden kan dröja. Så nu är allt klart så långt med f-kassan. Mycket skönt! Sista maj går jag hem från jobbet och det är nära nu!
Besök hos barnmorskan idag. Förutom mitt Hb så var allt bra. Bebis rumlar runt i magen och låg i dag på tvären, vilket h*n får göra, det finns ju relativt gott om utrymme i livmodern ännu.
Hjärtfrekvensen 142 och måttet på livmodern prickade in precis på normalkurvan. P-glucos bra så inga tecken på grav.diabetes och blodtrycket bra om än något lägre än vad jag brukar ha.
Nytt besök om 3 veckor. Tills dess ska jag trycka i mig järntabletter och äta järnrik kost. Så broccoli och leverpastejs marathon tillsammans med massor av kött kan börja.
Lågt Hb är ingen fara för barnet, som tar det h*n behöver, det är mamman som blir trött och yr och svag.
Men man tolererar som sagt ett ganska stort tapp i blodvärde under graviditeten, ca 80 %.
Inget intraveönst alltså, vilket är toppen. Bara en annan starkare järntablett.
Bebis är aktiv och har en tydlig dygnsrytm nu. H*n blev lite förvirrad av mina nätter jag jobbade, inte van vid att mamma är uppe och stökar hela natten vilket även rubbade bebis rytm under några dagar. Men nu är vi tillbaka på den vanliga rytmen med aktiv förmiddag. Sova eftermiddag och aktiv kväll.
Jag känner hicka och vändningar tydligt men som med de andra två brukar grodan sluta stöka så fort F's händer eller någon av syskonens händer landar på magen.
Men det går att puffa lite lätt på grodan för att få lite gensvar i form av sparkar för den som vill känna. Nu puffas det absolut inte i onödan, bara när pappan tycker att han vill känna lite liv och rörelse i mellan varven.
Bebis väger i vecka 24 ca 700g och är runt 30 cm från huvud till tå. De vita blodkropparna bildas nu och lungorna fortsätter att utvecklas.
Om bebis skulle födas nu är det ca 20-25 % chans till överlevnad med intensiv neonatalvård (vilket vi absolut inte hoppas på, minst 13 veckor till vill vi ha grodan i magen).
Bebis kan nu suga på tummen, känna på sitt eget ansikte och ta tag i navelsträngen, huden börjar täckas med fosterfett och är inte lika genomskinlig längre. Bebis är känslig för beröring och känner när man stryker över magen eller puffar lätt på livmodern. Bebis kan också känna igen mammas röst i den här veckan.
Nästa vecka börjar sista trimestern i graviditeten.
Jösses vad tiden har bråttom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar