lördag 30 juli 2011

6 dagar kvar till bf - v.40

Idag välkomnar jag det något svalare vädret.

Resten av familjen sover fortfarande. Snart är det slut med det. Just nu så sover jag nog runt 10 timmar per dygn. Övriga medlemmar ibland ännu fler. Till och med katterna sover fortfarande.

Idag är det 6 dagar kvar fram till beräknat datum. Men det kan lika gärna vara 16. Eller 20. Att vänta känns överkomligt. Det är mest det att jag vill veta när grodan ska komma.
Och det går ju inte att räkna ut heller. Jag har ju fött i v.42 och 41 tidigare så kanske blir det v. 40 den här gången? Ingen förutom grodan vet det.
Vi har en egen liten gissningstävling här hemma så vi får väl se vem som kommer närmast datumet grodan sedan föds på.

Ryggen börjar göra mer ont nu. Men jag är glad över att det är så här pass långt in i graviditeten så det är inget att klaga på egentligen. Foglossningen försvann ju som i ett trollslag så fort jag slutade jobba och varvade ner. Fantastiskt!

I går kom mamma hem från Stockholm och hade kläder med sig till grodan från geggamoja. En superskön body och en tröja i ekologisk bomull! Känns redan som om de kommer bli favoritplagg. Bodyn är tvättad och kommer följa med i väskan till bb :)

tisdag 26 juli 2011

V.39

Tiden just nu stavas V.Ä.N.T.A.N

Jag har blivit mycket tröttare fort och sover länge på förmiddagarna. Men vilan behövs, säger alla, inför förlossningen.
Jag har också samlat på mig mycket vätska, speciellt i händer och fötter.

Men jag är inte less ändå. Försöker passa på att njuta varje dag.
Det är 10 dagar kvar till beräknat datum nu. Sen kan vi ju lägga på 10 dagar till om det vill sig så.

Men vi är nyfikna på grodan, och längtar tokmycket! Vi säger lillebror och är nog inställda på att det är just en lillebror i magen den här gången.
Grodan har lugnat ner sig nu och stökar inte lika mycket som tidigare, kvällstid och nattetid är vakentimmar nu, som det brukar vara när bebisarna är nyfödda.

Jag säger det igen. Tiden har gått så fort. Det är helt ofattbart egentligen. 23 november är ju inte så länge sedan. Då graviditetstestet blev positivt.
Då när augusti kändes så avlägset. Nu är vi här.

torsdag 21 juli 2011

V.38 snart slut

Besök hos barnmorskan igår. Allt bara finfint med mig och bebis.
Bebis är så gott som fixerad nu så allt som återstår nu är att vänta :)
Vi har inhandlat lite bebiskläder men har en hel del kvar att handla.
Bilbarnstolen har kommit och står splitterny och inplastad, redo att användas.
Det känns väldigt overkligt att det snart kommer bo en liten bebis hos oss.
Skötbord är så gott som klart men det känns surrealistiskt att titta på blöjpaketen och tvättlapparna, ska vi verkligen få en till liten?
Det är så spännande att få träffa den lilla som bor i magen! Jag längtar massor.
Hur konstigt det än låter så ser jag fram emot förlossningen, undrar så hur det kommer att bli den här gången.

Jämförde lite med Moas graviditet och har kommit fram till att jag den här gången har haft lägre blodtryck och hb-värde. Hjärtfrekvensen har legat ungefär lika, lite högre nu mot slutet än vad Moa hade.
Symfusmått har varit ungefär lika med någon centimeters diff någon vecka.
Grodan har varit väldigt rörlig i magen sista tio veckorna, precis som Moa var med massor av stök och bök.

Hemma plockar vi vidare med allt. Vi är så gott som i iordning men behöver införskaffa lite mer förvaringsmöbler allt eftersom.
Vi trivs allihopa och har känt oss hemma från dag 1.

fredag 15 juli 2011

Hejdå v. 37 och välkommen v. 38

V. 37 spelar sin sista dag idag och imorgon välkomnar vi v. 38.
Grodan rör sig mindre i magen nu, vilket är naturligt mot slutet. H*n bökar fortfarande mycket på kvällarna men småbuffar bara dagtid.
Jag funderar över hur förlossningen kommer att bli. Om det blir som med Moa eller mer som med Elias.
Om jag kan klara mig hela vägen utan smärtlindring som med Moa eller om det behövs en EDA som med Elias.
Om vattnet går först eller om det börjar med värkar.
Om vi åker hem efter 6 timmar eller stannar kvar en natt.

Jag är inte rädd. Eller orolig. Med två barn i bagaget så vet jag att jag kan föda barn. Däremot kan jag bli orolig över att det ska vara fullt på förlossningen när det är dags eftersom vi har en liten förlossningsavdelning här i Västerås.
Eller att det blir ett urakut snitt.

Hur som helst ska det bli spännande! Och alla längtar efter bebisen nu!

onsdag 13 juli 2011

Moa 6 år!

Idag fyller världens bästa storasyskon 6-år!
Det firas naturligtvis med presenter och jordgubbstårta!
Grattis älskade storasyster på Din dag!!

tisdag 12 juli 2011

Piggare

Jag är mycket piggare på kvällarna nu.
Sover bättre när jag sover och är inte så trött när jag vaknar.
Kroppen håller på att ställa in sig på nattvak, amningstider och mycket vakentid. Jag tror det i alla fall.
Grodan är alltid vaken på kvällarna och stökar.
Igår tittade vi på Foo Fighters live från London via itunes. F konstaterade att grodan sparkade och levde om mer till de lugnare låtarna. Fast det kan ju också vara så att h*n sover bättre till de rockigare varianterna :)

I morgon fyller världens bästa Moa 6 år.
Efter det är det fritt fram. Nu längtar vi allihopa!

söndag 10 juli 2011

Vecka 37 - nu väntan

Nu är det bara väntan kvar. Bebisen är ju klar nu och förlossningen kan starta från och med den här veckan.
Men, det kan dröja upp till v.42 också. Det vet jag ju.
Försöker räkna enligt min egen logik och Elias är född i vecka 41+1. Alltså i v. 42. 9 dagar "över" tiden. Gillar egentligen inte det där med "över" tiden, de som gnäller när det har gått 1-2 dagar efter beräknat datum och så säger man att man går på övertid. Allt mellan v. 38-42 är ju normalt egentligen. Före v. 38 är man född för tidigt och efter v. 42 har man verkligen gått över. Men då har man nog fått en liten felberäkning med i processen, kanske.
Ja, ja. Hur som helst är det drygt, det tycker ju jag med. Eftersom man är så inställd på just det där datumet och känner sig väldigt klar med graviditeten då. Men hur som helst.
Elias är född 9 dagar efter beräknat datum. Moa är född i v. 40+5. Så Elias 9 dagar "över" och Moa 5 dagar "över".
Jag räknar och tänker att jag gick 4 dagar mindre "över" tiden med Moa än Elias. Om jag går 4 dagar mindre "över" tiden med grodan så hamnar vi på 6 augusti. Det är en lördag. En bra dag att födas på. Elias är född på ett jämnt datum, Moa ett udda. Alla barnen kommer vara födda på ojämna år. 01, 05 och 11.

Fast jag vet ju att det där inte säger någonting om något. Grodan kan komma precis när som helst. Allt från idag till 20 augusti, typ.

Jag läser i min gamla mammapraktika och inser ju att jag mådde betydligt sämre hela graviditeten med Moa än nu. Visst är jag stor men jag känner mig ändå lättare, tycker inte att saker och ting är för jobbiga och nu kan jag sova bra på nätterna.
Orkar leka och busa med Moa och har packat ner och packat upp alla våra saker i flytten.
Jag njuter av att vara gravid och har gjort det hela den här graviditeten. Vi är överens om att vi är nöjda med barn nu (även om man aldrig ska säga aldrig) så jag har sagt till mig själv att njuta från dag 1.
Så att vara gravid i 3 v till känns inte som något jobbigt.

Men vi är nyfikna på vem som bor i magen. Jag är mer övertygad om att det är en pojke igen nu, som från början. Jag hade en liten period då jag inte kunde säga varken eller men nu tror jag på en liten kille igen! Ska bli otroligt spännande att se vem som kommer till oss!
Och likheterna med Moa rent utseendemässigt.
Jag tycker ju Elias och Moa är lika till sättet. Mer lika än vad Moa och Linn är. Men det kanske beror på att de har delat livmoder också.

Nu väntar poolen! Det är en varm sommar iår!

onsdag 6 juli 2011

V.36 - nedräkning pågår

Vecka 36 nu. Nu börjar nedräkningen på allvar.
Besök hos barnmorskan idag.
Urinprov u.a
Bltr: 116/86
Puls: 103
Huvud: Rörligt till ruckbart. Huvudet har trängt ner ytterligare sedan sist sa barnmorskan.
Hjärtfrekvens: 140

Inget blodtrycksfall idag, skönt!
Det enda som är jobbigt nu är att hitta en bra position att sova i. Är förbannat svårt. Bebis gillar inte att jag ligger på höger sida och att ligga på rygg är uteslutet.
Men, men. Så kort tid kvar nu att det bara är att gilla läget. Vi har köpt nya fåtöljer och soffa (blocket is the shit när det kommer till bra beg.saker!) som det går utmärkt att sitta och sova i.

Vi har också flyttat nu! Så härligt att äntligen vara på plats. Fantastiskt att kliva upp på morgonen och inta sin morgonkaffe på altanen! Dessutom har vi inte söderläge längre så vi kan vistas utomhus från morgon till kväll. Helt underbart. Vi har förmiddagssol på baksidan vilket är perfekt. Nu är det ju inte direkt skuggläge på eftermiddagen men vi slipper direkt solljus in i vardagsrum och matplats.
Barnen älskar huset och har roat sig med att springa upp och ner för trappan, ibland behövs inte mycket leksaker :)
Elias har fått en 120cm säng och sover som en prins.

Nu ska vi hinna komma i ordning helt och hållet tills bebisen kommer.

30 dagar kvar bara! Otroligt! Nu längtar jag massor!