Tiden nu är underbar. När allt är precis "lagom" (fastän det är ett ord jag avskyr). Magen syns men är inte i vägen, allt går fortfarande lätt, röra sig, vardagslivet, jobbet, leka med barnen.
Som jag tidigare skrev skulle jag bara njuta av den här graviditeten. Och det gör jag!
Det är "bara" 18 veckor kvar nu. Läser dagbok från Moas graviditet och känner inte alls igen mig i alla känslor. Konstigt. Men det är klart att omständigheter runtomkring påverkar också.
Nu har vi ju landat i jobb och utbildningarna är över sedan länge, barnen är större och allt är lite enklare.
Bebis är aktiv och har börjat ruta in lite rutiner i magen nu. Vaken och aktiv under förmiddagarna, h*n vaknar samtidigt som mig på morgonen.
Spark, spark, och bök i magen fram till lunch. Sova igen sig lite under eftermiddagen för att sparka och böka under kvällen igen och så sova under natten.
Papper är inskickade till FK och så får vi se vad dom säger om min HP ansökan. Det löser sig säkert på ett eller annat vis.
Moderskapsintyget är registrerat i alla fall och FP begärt från den dagen då min HP går ut om den blir beviljad.
Det gäller att vara ute i god tid, det lär man sig med 3 barn. FK har som sagt 90 dagar från ansökan kommit in till att bevilja FP och det är inte skoj att stå utan pengar för att man ansökt för sent, pengarna kommer inte direkt tyvärr.
Den här graviditeten använder jag riktiga kompressionsstrumpor som vi använder inom slutenvården. Det är så skönt och än så länge finns inga svullna ben eller fötter och jag har inte ont heller.
I april ska vi till BM och lyssna på grodans hjärta för första gången, det ser vi fram emot!
onsdag 30 mars 2011
tisdag 22 mars 2011
Vecka 21 och sjunkande Hb
Å den tröttheten som slagit till. F menar att jag var trött med Moa också men mer mot slutet av graviditeten. Nu är vi ju halvvägs.
Eftersom jag har fördelar på jobbet kollade jag enbart Hb igår vilket visade 118. Inte så väldigt märkvärdigt kanske men en stor skillnad från mitt inskrivnigsHb på 135. Men det ligger under gränsen för normalvärde för kvinnor.
Jag ska till barnmorskan i april och tänkte be henne kolla järnstatus ordentligt, annars får jag göra det på jobbet. Men det räcker inte bara med Hb utan jag vill ju veta hur mina järndepåer ser ut.
Det är ju normalt med järnbristanemier under graviditeten så orolig är jag inte.
Bara trött.
Annars flyter allt på. Grodan är superaktiv och har börjat vara vaken och sparkar och bökar på förmiddagarna nu. Sedan vilar h*n under eftermiddagen och kommer igång igen på kvällen mellan 18-22.
Det är möjligt att Grodan stökar nattetid också men det vaknar jag inte av än så länge.
Men det syns utanpå magen nu när Grodan bökar runt (om jag tar av tröjan), mysigt!
Vi har funderat på namn och har inte kommit så långt ännu. Ingenting känns självklart. Vi får nog vänta in Grodan och se vad det är för filur innan namnet ramlar på plats.
Kollar på En unge i minuten som går på tv4 på måndagar och längtar tills det är dags igen. Vill hinna se den nya ombyggda, fina förlossningen. Helt nytt från när Moa och Elias föddes (när Elias föddes fanns gamla rökrummet kvar, det ni!).
Men samtidigt vill jag ju att det ska gå snabbt och smidigt som med Moa. Rädd är jag inte, tänker på att Moa föddes med ett vansinnigt snabbt förlopp på bara 1 timme och jag fixade det utan lustgas eller annan smärtlindring och det gick bra (ja, visst gjorde det ont, men var ändå helt uthärdligt).
Den enda rädslan är att vattnet ska gå hemma och så går det så himla fort att vare sig barnvakt hinner komma eller att vi hinner in till förlossningen med tanke på hur bråttom Moa hade. Föda hemma är jag inte jättesugen på.
Men allting går och hur som helst så ska det bli spännande att se vilken typ av förlossning som den här tredje gången kommer att bli!
Foglossningen finns där den är. Nu är alla papper till försäkringskassan inskickade och jag hoppas så klart att den blir beviljad.
Återstår att se.
Eftersom jag har fördelar på jobbet kollade jag enbart Hb igår vilket visade 118. Inte så väldigt märkvärdigt kanske men en stor skillnad från mitt inskrivnigsHb på 135. Men det ligger under gränsen för normalvärde för kvinnor.
Jag ska till barnmorskan i april och tänkte be henne kolla järnstatus ordentligt, annars får jag göra det på jobbet. Men det räcker inte bara med Hb utan jag vill ju veta hur mina järndepåer ser ut.
Det är ju normalt med järnbristanemier under graviditeten så orolig är jag inte.
Bara trött.
Annars flyter allt på. Grodan är superaktiv och har börjat vara vaken och sparkar och bökar på förmiddagarna nu. Sedan vilar h*n under eftermiddagen och kommer igång igen på kvällen mellan 18-22.
Det är möjligt att Grodan stökar nattetid också men det vaknar jag inte av än så länge.
Men det syns utanpå magen nu när Grodan bökar runt (om jag tar av tröjan), mysigt!
Vi har funderat på namn och har inte kommit så långt ännu. Ingenting känns självklart. Vi får nog vänta in Grodan och se vad det är för filur innan namnet ramlar på plats.
Kollar på En unge i minuten som går på tv4 på måndagar och längtar tills det är dags igen. Vill hinna se den nya ombyggda, fina förlossningen. Helt nytt från när Moa och Elias föddes (när Elias föddes fanns gamla rökrummet kvar, det ni!).
Men samtidigt vill jag ju att det ska gå snabbt och smidigt som med Moa. Rädd är jag inte, tänker på att Moa föddes med ett vansinnigt snabbt förlopp på bara 1 timme och jag fixade det utan lustgas eller annan smärtlindring och det gick bra (ja, visst gjorde det ont, men var ändå helt uthärdligt).
Den enda rädslan är att vattnet ska gå hemma och så går det så himla fort att vare sig barnvakt hinner komma eller att vi hinner in till förlossningen med tanke på hur bråttom Moa hade. Föda hemma är jag inte jättesugen på.
Men allting går och hur som helst så ska det bli spännande att se vilken typ av förlossning som den här tredje gången kommer att bli!
Foglossningen finns där den är. Nu är alla papper till försäkringskassan inskickade och jag hoppas så klart att den blir beviljad.
Återstår att se.
torsdag 17 mars 2011
Vecka 20 - Halvtid!
Halvtid nu!
Tiden går fort. Allt är bara bra med alla. Med grodan, syskon och oss vuxna.
Jag är trött som en tokig och orkar ingenting längre, somnar före barnen på kvällarna.
Jag undrar om jag har järnbrist. Ska kolla på jobbet i morgon.
Det enda jobbiga är foglossningen som blir värre och värre. Idag var jag när att bryta ihop av smärta vid flera gånger under arbetspasset.
Jag kan nog inte vänta till nästa bm besök i april utan får nog ringa tidigare.
Men först ska jag prata med vår egen sjukgymnast på jobbet om vad jag kan göra själv för att det ska bli bättre.
Jag har ingen lust att sjukskriva mig heller, har ju ändå bara två månader kvar att jobba så jag vill kunna köra tiden ut.
Kanske vore tens någonting att testa. Vi får se.
Magen växer på, däremot är det fortfarande "bara" +2 kg på vikten vilket jag tackar och bockar för.
Hoppas att det håller sig så.
På lördag börjar v. 21.
Grodan lever om i magen och jag känner tydligt att h*n snurrar och vänder på sig. H*n stökar mycket till höger i magen och rörelserna syns nu också om jag tar av mig tröjan.
Mysigt och lika fantastiskt som med de andra barnen!
Tiden går fort. Allt är bara bra med alla. Med grodan, syskon och oss vuxna.
Jag är trött som en tokig och orkar ingenting längre, somnar före barnen på kvällarna.
Jag undrar om jag har järnbrist. Ska kolla på jobbet i morgon.
Det enda jobbiga är foglossningen som blir värre och värre. Idag var jag när att bryta ihop av smärta vid flera gånger under arbetspasset.
Jag kan nog inte vänta till nästa bm besök i april utan får nog ringa tidigare.
Men först ska jag prata med vår egen sjukgymnast på jobbet om vad jag kan göra själv för att det ska bli bättre.
Jag har ingen lust att sjukskriva mig heller, har ju ändå bara två månader kvar att jobba så jag vill kunna köra tiden ut.
Kanske vore tens någonting att testa. Vi får se.
Magen växer på, däremot är det fortfarande "bara" +2 kg på vikten vilket jag tackar och bockar för.
Hoppas att det håller sig så.
På lördag börjar v. 21.
Grodan lever om i magen och jag känner tydligt att h*n snurrar och vänder på sig. H*n stökar mycket till höger i magen och rörelserna syns nu också om jag tar av mig tröjan.
Mysigt och lika fantastiskt som med de andra barnen!
fredag 11 mars 2011
Grodan
torsdag 10 mars 2011
Vecka 19 och UL
Idag har vi gjort ultraljud!
Allt var bara bra med grodan och nytt datum för beräknad förlossning blev 5/8.
Lite nyare teknik på specialistmödravården gjorde att vi kunde se grodan väldigt väldigt bra. Inte bara skelettkonturer utan ögon som var öppna, mer bebislikt.
Otroligt fantastiskt! Som alltid!
Sen ville inte grodan medverka till fotografering utan vände på sig en hela tiden men några fina bilder har vi med oss hem så klart!
Jag tror fortfarande på en kille. F är övertygad om att det blir en tjej!
Precis som när Moa låg i magen ska vi nu ha en liten gissningstävling om vilket kön det blir, födelsedatum och vikt!
Allt var bara bra med grodan och nytt datum för beräknad förlossning blev 5/8.
Lite nyare teknik på specialistmödravården gjorde att vi kunde se grodan väldigt väldigt bra. Inte bara skelettkonturer utan ögon som var öppna, mer bebislikt.
Otroligt fantastiskt! Som alltid!
Sen ville inte grodan medverka till fotografering utan vände på sig en hela tiden men några fina bilder har vi med oss hem så klart!
Jag tror fortfarande på en kille. F är övertygad om att det blir en tjej!
Precis som när Moa låg i magen ska vi nu ha en liten gissningstävling om vilket kön det blir, födelsedatum och vikt!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
