fredag 21 januari 2011

Vecka 12 och mage?

Vecka 12 har rusat förbi.
Nu är jag inte lika trött längre. Och mår i övrigt som en prinsessa.
Hinner inte känna efter så väldigt mycket, jobbet och Elias och Moa tar upp min tid och energi så det är inte så mycket tid över till att fundera på och känna efter hur jag mår.
Vilket är oerhört skönt!
Allt rullar på, som det ska hoppas vi.
Redan har lite mage kommit och jag känner hur det drar i livmodern.
Men mage, redan? Inte så att det är superpåtagligt men ändå så att människor inom landstingets väggar som känner mig men som inte vetat om att jag väntar barn frågar om jag är gravid.

Jag skojar med F och säger att det är tvillingar. Då blir han lite blek.

Jag har bestämt mig för att det råder klagoförbud den här graviditeten eftersom det är med största sannolikhet den sista, vi är mer än nöjda med alla barn vi kommer att ha.
Så inget klaga över liten blåsa, sömnlösa nätter, ond bäckenbotten, ryggvärk, tung mage, svullna fötter och händer och bebissparkar i revebenen. Bara njuta!

Slå gärna det här inlägget i huvudet på mig om jag skulle få för mig att klaga det minsta lilla över de kommande 6.5 månaderna!

torsdag 13 januari 2011

Vecka 11

Vecka 11 börjar gå mot sitt slut.
Veckorna rullar på. Efter en veckas semester har jag jobbat i 4 dagar och nu känns det som om ledigheten aldrig inträffat.
Det är fullt bortom rim och reson på medicinkliniken och alla sliter. Jag känner av livmodern när det är stressigt, men även vid andra tillfällen. Det känns att det växer inuti magen.

Vecka 11, har redan börjat få lite, lite mage. Mycket tidigare nu än med Moa där magen inte började synas förrän runt v.22-25.

Jag har börjat räkna ner så smått på jobbet och hoppas jag hinner klart med allting som ska göras. För jag jobbar bara majmånad ut och sen har jag 2 härliga månader hemma innan bebis kommer!

Jag mår fortfarande bra. Inget illamående. Det enda är att jag sover dåligt om nätterna. Vaknar vid 2-3 varje natt och somnar lagom om tills det är dags att gå upp.
Men det är ju övergående.

Barnen har massor med namnförslag och gissar på vad det är för filur som växer inuti min mage.

Vecka 11
Fostret har blivit ungefär fem centimeter långt och väger runt åtta gram. Det har armar och ben och kan röra sig. Ännu känner man inte några rörelser från fostret, men om man undersöks med ultraljud syns det att det rör sig.
Nu börjar könsorganet få sin rätta form. Hos en pojke växer de två vecken ihop och bildar en pung. Könsknoppen växer och dras ut för att forma en penis. Hos en flicka blir vecken kvar och bildar blygdläppar, och könsknoppen bildar flickans klitoris.
Ögonen har täckts av tunna ögonlock. Fostrets lungor har kommit en bit i sin utveckling och är fyllda av fostervatten. Tarmarna som en tid har legat i navelsträngen får nu plats att dra sig in i bukhålan där levern, bukspottkörteln och andra organ växer till.

tisdag 4 januari 2011

Tvåsiffrigt och inskrivning på MVC

Vecka 10.
Inskrivning på mvc idag. Allt gick bra. Det finns ju inte så många frågor och funderingar den här gången. Nästa milstolpe blir ultraljudet, som det ska beställas tid till om någon vecka.
Annars mår jag bara bra. Illamåendet som jag drabbades av förra veckan var sannolikt någonting annat för efter det har jag mått som vanligt igen.
Däremot har jag ingen matlust. Är inte sugen på någonting och vill helst inte äta, men det måste jag ju givetvis. Är mest sugen på surt, citroner, grapefrukt osv.
Hittills ingen skillnad på vikten. Brösten har däremot växt 2 storlekar redan och midjan är som bortblåst.

Beräknat datum är innan ultraljudet 6 augusti 2011. Om ganska precis 7 månader. Och jag räknar med att bara jobba 5 månader till!