torsdag 13 januari 2011

Vecka 11

Vecka 11 börjar gå mot sitt slut.
Veckorna rullar på. Efter en veckas semester har jag jobbat i 4 dagar och nu känns det som om ledigheten aldrig inträffat.
Det är fullt bortom rim och reson på medicinkliniken och alla sliter. Jag känner av livmodern när det är stressigt, men även vid andra tillfällen. Det känns att det växer inuti magen.

Vecka 11, har redan börjat få lite, lite mage. Mycket tidigare nu än med Moa där magen inte började synas förrän runt v.22-25.

Jag har börjat räkna ner så smått på jobbet och hoppas jag hinner klart med allting som ska göras. För jag jobbar bara majmånad ut och sen har jag 2 härliga månader hemma innan bebis kommer!

Jag mår fortfarande bra. Inget illamående. Det enda är att jag sover dåligt om nätterna. Vaknar vid 2-3 varje natt och somnar lagom om tills det är dags att gå upp.
Men det är ju övergående.

Barnen har massor med namnförslag och gissar på vad det är för filur som växer inuti min mage.

Vecka 11
Fostret har blivit ungefär fem centimeter långt och väger runt åtta gram. Det har armar och ben och kan röra sig. Ännu känner man inte några rörelser från fostret, men om man undersöks med ultraljud syns det att det rör sig.
Nu börjar könsorganet få sin rätta form. Hos en pojke växer de två vecken ihop och bildar en pung. Könsknoppen växer och dras ut för att forma en penis. Hos en flicka blir vecken kvar och bildar blygdläppar, och könsknoppen bildar flickans klitoris.
Ögonen har täckts av tunna ögonlock. Fostrets lungor har kommit en bit i sin utveckling och är fyllda av fostervatten. Tarmarna som en tid har legat i navelsträngen får nu plats att dra sig in i bukhålan där levern, bukspottkörteln och andra organ växer till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar