Jag mår fortfarande bara bra. Inget illamående som innebär problem eller stör det vardagliga. Det enda är ju den tröttheten som är överväldigande. Förra veckan somnade jag innan bollibompa börjat varje kväll.
Men det är ju så.
Magen är i olag. Precis som med Moa. Jag vet inte om det är för att min livmoder lutar bakåt och kanske stör tarmarna tidigare i graviditeten? Men tarmarna jobbar för fort och precis som år 2004 när Moa fanns i magen så går jag ner i vikt istället för upp.
Vilket jag i och för sig inte klagar över. Bara det var ju värt ett besök på pizzerian idag.
Nu är det 1 pass kvar på jobbet innan lite långledigt, en vecka för att vara exakt.
Sen lite mellandagsjobb innan semesterveckan vecka 1. Ska bli underbart skönt att få vara ledig.
Min chef påminde mig idag om att jag inte ska jobba i sommar. Nej, det räknar jag inte med, sa hon. Du jobbar maj ut och sen ska du ha semester och havandeskapspenning.
Man tackar för det.
Jag hade glömt bort fördelen med vårdyrket - havandeskapspenning. Samma som föräldrapenning men h-penningen får man om han har tunga fysiskt påfrestande jobb.
Plötsligt har jag en hel sommar hemma att se fram emot (om hp'n går igenom då förstås) och behöver inte oroa mig över att orka med att jobba som höggravid sköterska under sommarvärmen.
Vecka 8
Nu är ditt embryo mellan 14 och 20 millimeter långt, det är ungefär lika stort som ett hallon. Embryot är i röresle hela tiden, hjärtat slår och blod pumpas genom navelsträngen. Embryot har börjat få männskliga drag som ögonlock och spetsen av en liten näsa börjar synas. Munnen och örat börjar växa fram. Embryots bröstkorg börjar ta plats. Även fingrar och tår börjar utvecklas som i slutet av veckan syns. Man kan redan nu mäta hjärnaktiviteten hos fostret.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar