Den här veckan har det varit upp och ner med illamåendet. I början på veckan mådde jag fruktansvärt under en dag men mådde fint dagen efter och då var F drabbad av illamående så jag gissar på att det var någonting annat än graviditetsillamående.
Däremot har jag ingen matlust alls. Är inte sugen på någonting. Vill mest bara dricka, tex juice, te och äta frukt.
Luktsinnet är inte som det brukar vara vilket ställer till det lite på jobbet där det kan finnas ganska fräna dofter. Men på det stora hela kan jag inte klaga. Jag mår mycket bättre än med både Elias och Moa och det är jag tacksam för.
Nästa vecka är det dags för inskrivning hos barnmorskan, det blir spännande!
Snart är 1/4 av graviditeten avklarad. Tänk vad fort tiden går ändå.
Julen passerade med mycket julklappar och mat som sig bör. Barnen var nöjda med sina julklappar och vi också.
Vecka 9
Embryot är mellan 2 och 3 centimeter långt och är stor som en jordgubbe. Fram till den här veckan har din bebis fått sin näring från gulsäcken och den framväxande moderkakan. Moderkakan tar nu över mer och gulsäcken börjar försvinna.
Ända tills nu har ditt embryo haft en liten svans, men försvinner nu och blir en svanskota. Embryot kan öppna och stänga munnen, rör sig hela tiden och ser nu ut som en liten människa.
Fosterhjärtat utvecklas färdigt under denna och nästa vecka. Det är även nu som fostrets könsorgan bestäms. Det som avgör är om din bebis har en Y-kromosom, i sådant fall ska kommer penis och pung så småningomväxa fram efter att testiklar har bildats som producerar det manliga hormonet testosteron. Om bebisen inte har en Y-kromosom följer utvecklingen den vanliga mallen där äggstockar och slida bildas.
Gott Nytt År!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar