måndag 9 maj 2011

Vecka 28 - 88 dagar kvar

Tre veckor kvar att jobba. Nu börjar vi med nedräkning på allvar. Jag har tillochmed funderat på en sån där remsa som jag brukar göra till barnen inför jul och födelsedagar, där man klipper bort en dag i taget tills dagen D är framme.
Jag är trött på jobbet nu. Visst älskar jag den där betongklossen som utgör mitt arbete. Jag älskar mitt yrke och ångrar inte en dag att jag utbildade mig till sjuksköterska. Det är alltid roligt att gå till jobbet. Det är alltid roligt på jobbet.
Men nu vill jag vara hemma. Slippa känna stressen som med Moa där jag upptog studierna och läste in två terminer samtidigt efter bara 6 månader. Den stressen vill jag slippa den här föräldraledigheten.
Jag längtar efter att få vara hemma. Pyssla och dona. Hinna med att laga bättre mat än den vi får i oss nu när vi jobbar heltid båda två.
Inget fritids för barnen. Jag ska bli bullmamma igen, baka och ha frysen full med bullar, som jag hade när Elias var bebis.
Men det största är ändå tiden. Att kunna ge alla barnen tid. Att inte stressa med tidiga mornar och sena eftermiddagar. Även om dom försvinner hem till sina kompisar efter skolan så är ändå mamma alltid hemma, det är tryggt och skönt att veta som liten.
Vi har det lyxigt med vår föräldraledighetslag i det här landet. Den ska vi vara rädda om.

Nu är det 12 veckor kvar bara. Herregud det går så fort att jag glömmer bort att njuta. Njuuuut, säger jag åt mig själv. Och det gör jag ju också. Det här har varit den lättaste graviditeten trots värst foglossning. Inget illamående, humöret får nog F uttala sig om men jag tror att det har varit bättre än vad det var med Moa.
Foglossningen känns mer vissa dagar och mindre andra.
Jag har kommit på att för att minska smärtan så hjälper promenader bäst. Det är dock lite jobbigt att gå. Hålla tempo fungerar inte men jag kan lunka på i lagom takt i alla fall.
Jag får sammandragningar och blir trött  av att gå men dagen efter är det bättre i fogarna.
Det har blivit en del promenerande under helgen, i fredags gick vi på flera promenader, i lördags promenderades det lite grann (till och från kungsholmen från t-centralen, men ändå lite rörelse) och igår gick jag och barnen från södra till norra gryta två gånger.
Och, bäckenet och ryggen mår bättre.
Idag blir det flera promenader till och från skolan.

Magen har växt från v. 25 till v. 28. Jag får lite panik
och undrar hur stor magen kommer att  bli egentligen?
Barnmorskan lugnar mig med att säga att livmodern
är precis på normalkurvan och att bebis i magen
känns precis som h*n ska, inte för stor eller för liten.
Däremot blir man större ju fler barn man har fött
tidigare.
Känns ju skönt att veta, så att det inte ligger och lurar
en blivande 5.5 kilos baddare där inne.
Vilket barnmorskan igen inte trodde på då statistiken säger
att barn nummer tre alltid brukar vara det
minsta barnet, av okänd anledning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar