onsdag 22 juni 2011

V.34 Extrakontroll på mvc och uppochner bebis

Idag har jag varit på extrakontroll på mvc pga av högt blodtryck förra besöket. Det har jag haft med både Elias och Moa och det man kontrollerar är att jag inte får havandeskapsförgiftning.
Blodtrycket var bättre idag och urinprovet var ok. Ny kontroll nästa vecka igen. Min barnmorska vill vara noggrann och det är det bara att vara tacksam över. Det kan gå fort med havandeskapsförgiftningar och risken finns att utveckla sk hellp-syndrom  så nu blir det besök 1 gång i veckan istället för varannan.

Bebis ligger inte riktigt som h*n ska i magen. Det är svårt att känna riktigt. Både min mvc barnmorska och en väninna som är barnmorska har känt på bebisen och kan inte med säkerhet säga att bebisen ligger med huvudet nedåt. Det verkar som om rumpan ligger neråt just nu.
Eftersom jag är gravid i v. 34 nu så får bebisen ligga så ett litet tag till, nästa vecka ska min mvc barnmorska känna igen och om bebisen fortfarande ligger med rumpan neråt eller om det inte går att avgöra säkert hur positionen är så blir det besök hos specialistmödravården och ultraljud.

Om bebisen ligger i säte erbjuds vändningsförsök, vilket jag redan sagt ifrån. Rutinen här är att man snittar sätesbebisar eftersom vändningsförsöken ofta är förenat med viss risk samt att sannolikheten är mycket stor att bebisen ändå vänder tillbaka efteråt.
Så vi får väl se vad som händer. Bebis kan ju mycket väl ligga med huvudet ner också. H*n är inte stor, ca dryga 2kg uppskattade min barnmorska vikten till idag.
Och med tanke på att bebisen ökar med 100g i veckan från och med nu så behöver h*n all den tid i magen som den kan få.

Men vi mår bra allihopa. Det börjar närma sig nu. Om en vecka flyttar vi. Jag har varit hemma i snart en månad och förstår inte var tiden tar vägen.

1 kommentar:

  1. En kompis till mig som nyss fick barn var i samma situation. Där var det visserligen konstaterat att barnet låg med rumpan neråt och de valde ändå att försöka en normal förlossning, som dock slutade i ett (ickeakut) kejsarsnitt ändå. Här i Wien gör man i princip inte heller några vändningsförsök, av samma själ som du skriver och att barnet kan "trassla in sig" i navelsträngen om man har otur. Barnen verkar ju bestämma själva hur de ska ta sig ut - och ut kommer de ju! Nu börjar det verkligen närma sig för er, härligt! Midsommarkramar från ett regnigt (såklart) Wien.

    SvaraRadera